Δεκαέξι αποφθέγματα του Όρσον Γουέλς

Ο Τζορτζ Όρσον Γουέλς (George Orson Welles, 6 Μαΐου 1915 – 10 Οκτωβρίου 1985), γνωστός ως Όρσον Γουέλς, ήταν Αμερικανός σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου, ηθοποιός, σεναριογράφος,συγγραφέας και παραγωγός, κυρίως γνωστός για την ταινία του “Πολίτης Κέιν”, η οποία έχει συχνά αποκληθεί η καλύτερη ταινία όλων των εποχών, αν και έχει επίσης σκηνοθετήσει πολλές άλλες ταινίες που θεωρούνται αριστουργήματα. Το They Shoot Pictures Don’t They? τον ονόμασε τον δεύτερο καλύτερο σκηνοθέτη όλων των εποχών. Έγινε παγκοσμίως γνωστός το 1938 με τη ραδιοφωνική μετάδοση “Ο Πόλεμος Των Κόσμων”. Αν και πολλές από τις ταινίες του θεωρούνται πλέον κλασικής αξίας, τα περισσότερα κινηματογραφικά έργα που σκηνοθέτησε, συμπεριλαμβανομένου και του Πολίτη Κέιν, δεν γνώρισαν εμπορική επιτυχία στην εποχή τους. Το 1999 το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου τον κατέταξε στην 16η θέση στη λίστα με τους 25 μεγαλύτερους σταρ όλων των εποχών. Άλλα αξιόλογα έργα του εκτός του Citizen Kane συμπεριλαμβάνουν τα: Οι Υπέροχοι Άμπερσον (1942), Η Κυρία από την Σαγκάη (1947), Touch of Evil (1958), Chimes at Midnight (1965), F For Fake (1973) και The Other Side of the Wind (2018), το οποίο εκδόθηκε 30 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Ένας καλός καλλιτέχνης πρέπει να είναι απομονωμένος. Αν δεν είναι, κάτι δεν πάει καλά.

Ο εχθρός της Τέχνης είναι η απουσία ορίων.

Ο εχθρός της κοινωνίας είναι η μεσαία τάξη και ο εχθρός της ζωής είναι η μέση ηλικία.

Δεν λέω ότι όλοι μας θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε άσχημα, αλλά πρέπει να φαινόμαστε ότι θα μπορούσαμε.

Γεννιόμαστε μόνοι, ζούμε μόνοι, πεθαίνουμε μόνοι. Μόνο μέσα από τον έρωτα και τη φιλία μπορούμε να δημιουργήσουμε προς στιγμήν την ψευδαίσθηση ότι δεν είμαστε μόνοι.

Η υποκρισία είναι τόσο παλιά όσο το δέντρο της Εδέμ.

Δεν προσεύχομαι επειδή δεν θέλω να κάνω τον Θεό να πλήξει.

Πάντα θεωρούσα πολύ υγιές να μένω αδέκαρος.

Οι εγκληματίες δεν είναι ποτέ ενδιαφέροντες. Και αυτό, επειδή είναι αποτυχημένοι. Αυτοί που πραγματικά βγάζουν λεφτά, δεν θεωρούνται εγκληματίες. Αυτό είναι μια ταξική διάκριση, όχι ένα ηθικό πρόβλημα.

Μια ταινία δεν είναι ποτέ πραγματικά καλή, εκτός αν η κάμερα είναι το μάτι στο κεφάλι ενός ποιητή.

Νομίζω πως δεν θα με θυμούνται για τίποτα. Αλλά δεν βλέπω τη δουλειά μου μ’ αυτόν τον τρόπο. Είναι εξίσου χυδαίο να δουλεύεις για χάρη της υστεροφημίας με το να δουλεύεις για τα χρήματα.

Αν θες happy end, αυτό εξαρτάται φυσικά από το πού θες να σταματήσει η ιστορία σου.

Ένας συγγραφέας χρειάζεται στυλό, ένας καλλιτέχνης χρειάζεται πινέλο, αλλά ο κινηματογραφιστής χρειάζεται έναν ολόκληρο στρατό.

Η αντίληψη για το ρόλο της σκηνοθεσίας σε μια ταινία είναι επινόημα των κριτικών. Όλη η ευγλωττία του κινηματογράφου είναι αποτέλεσμα της δουλειάς που γίνεται στο μοντάζ

Μη ρωτάς τι μπορείς να κάνεις για την πατρίδα σου. Να ρωτάς τι έχει για φαΐ.

Ποτέ μην αγγίζεις σκατά, ούτε με γάντι. Το γάντι γίνεται πιο σκατένιο, το σκατό δεν γίνεται πιο γαντένιο.