Ελαιογραφίες για τις μοναχικές ψυχές στην πόλη

Ο Έντουαρντ Χόπερ γεννήθηκε τις 22 Ιουλίου του 1883 και πέθανε 15 Μαΐου του 1967. Ήταν Αμερικανός ζωγράφος, φημισμένος κυρίως για τις ελαιογραφίες του. Ανήκε στο καλλιτεχνικό κίνημα του ρεαλισμού, απεικονίζοντας κατά βάση μελαγχολικά στιγμιότυπα της καθημερινότητας. Μάλιστα, για τις ελαιογραφίες του, έχει χρησιμοποιηθεί ο όρος “αστική μελαγχολία”.

Στερούμενος τελείως από κάθε ιδεαλισμό, στόχος του ήταν να απεικονίσει στιγμές, κάνοντας χρήση μη αφηγηματικού συμβολισμού. Ο ίδιος χαρακτηριζόταν από ήπιο χαρακτήρα, λεπτό χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια. Ενώ απέφευγε τις τιμητικές εκδηλώσεις και κάθε βράβευση, την ίδια στιγμή ήταν πολύ σοβαρός ως προς την τέχνη του, και ως προς την τέχνη γενικότερα. Χαρακτηριστικά, είχε δηλώσει πως σε κάθε πιθανή ερώτηση για τη δουλειά κάθε καλλιτέχνη, όφειλε να είναι ειλικρινής. Ακόμη, δίχως να είναι ενταγμένος στο κίνημα του υπερρεαλισμού, έδειχνε αληθινό ενδιαφέρον για τις θεωρίες του Φρόιντ, ιδίως σε ό,τι είχε να κάνει με το υποσυνείδητο.

Ο Έντουαρντ Χόπερ αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερος και πιο επιδραστικούς ζωγράφους των Η.Π.Α. με σαφή επίδραση στις τέχνες, καθώς και στην ποπ κουλτούρα μέχρι σήμερα.

Κώστας Μαζιώτης

Η Μεγάλη Τέχνη είναι η εξωστρεφής έκφραση της εσώτερης ζωής ενός καλλιτέχνη, και από αυτή την εσώτερη ζωή θα προκύψει το προσωπικό του όραμα για τον κόσμο. Καμία επινόηση, ανεξάρτητα από το πόσες ικανότητες φανερώνει, δεν μπορεί να αντικαταστήσει του ουσιώδες στοιχείο της φαντασίας. Μία από τις αδυναμίες μεγάλου μέρους της αφηρημένης ζωγραφικής είναι η προσπάθεια να υποκαταστήσει τα ευρήματα του ανθρώπινου νου, για μια προσωπική φαντασιακή αντίληψη.

Η εσώτερη ζωή ενός ανθρώπινου πλάσματος είναι απέραντο βασίλειο, γεμάτο ποικιλία και δεν ασχολείται μόνο με συνδυασμούς χρώματος, φόρμας και σχεδιασμού που θα τραβήξουν την προσοχή.

Ο όρος ζωή, όταν χρησιμοποιείται στις τέχνες δεν είναι κάτι που πρέπει να περιφρονούμε, καθώς υπαινίσσεται την ύπαρξη στο σύνολό της και είναι αντικείμενο της τέχνης να αποκρίνεται σε αυτήν και όχι να την αποφεύγει.

Η ζωγραφική θα πρέπει να ασχοληθεί με τη ζωή και τα φυσικά φαινόμενα, περισσότερο ξεκάθαρα και λιγότερο λοξά, ώστε να μπορέσει να γίνει ξανά μεγάλη”.

Έντουαρντ Χόπερ

1953 στο έντυπο “Reality”

 

“Πρωινός Ήλιος”
“Αυτόματο”
Καλοκαιρινή βραδιά”
“Νύχτα στο γραφείο”
“Nighthawks”