Δέκα τέσσερα αποφθέγματα του Μάρσαλ Μακλούαν

Ο Χέρμπερτ Μάρσαλ ΜακΛούαν (Herbert Marshall McLuhan, 1911-1980) ήταν Καναδός φιλόσοφος. Το έργο του είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της μελέτης της θεωρίας των μέσων ενημέρωσης. Γεννημένος στο Έντμοντον της Αλμπέρτα, ο ΜακΛούαν σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Μανιτόμπα και στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. Ξεκίνησε τη διδακτική του καριέρα ως καθηγητής Αγγλικών σε πολλά πανεπιστήμια στις ΗΠΑ και τον Καναδά πριν μετακομίσει στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο το 1946, όπου παρέμεινε για το υπόλοιπο της ζωής του.

Ο ΜακΛούαν είναι αυτός που επινόησε τη φράση “το μέσο είναι το μήνυμα” και τον όρο της παγκοσμιοποίησης και προέβλεψε τον παγκόσμιο ιστό 30 χρόνια προτού αυτός εφευρεθεί. Ήταν ένα αναπόσπαστο κομμάτι στον λόγο των μέσων μαζικής ενημέρωσης στα τέλη της δεκαετίας του 1960, αν και η επιρροή του άρχισε να εξασθενεί στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Ακόμη και χρόνια μετά το θάνατό του, συνέχισε να είναι μια αμφιλεγόμενη φιγούρα στους ακαδημαϊκούς κύκλους. Με την άφιξη του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού, το ενδιαφέρον για το έργο του ανανεώθηκε.

Ο καθένας έχει την εμπειρία πολύ περισσότερων πραγμάτων από όσα κατανοεί. Αλλά είναι η εμπειρία παρά η κατανόηση που επηρεάζει τη συμπεριφορά.

Τίποτα απολύτως δεν είναι αναπόφευκτο, όσο είσαι διατεθειμένος να στοχαστείς πάνω σ’ αυτό που συμβαίνει.

Όταν μια παλιότερη τεχνολογία δίνει τη θέση της σε μια καινούργια, η παλιότερη επιστρέφει σαν τέχνη.

Η σύγχρονη Κοκκινοσκουφίτσα, που έχει ανατραφεί με τον ήχο της διαφήμισης, δεν έχει καμία αντίρρηση να φαγωθεί από τους λύκους.

Η διαφήμιση είναι η μεγαλύτερη τέχνη του εικοστού αιώνα.

Κάθε νέο μέσο είναι ένα παλιότερο.

Η τεχνολογία είναι προέκταση του ανθρώπινου σώματος.

Οι καλλιτέχνες είναι οι μόνοι που έχουν τις κεραίες για να πιάνουν τα νέα μηνύματα. Γι’ αυτό πάντα πίστευαν ότι προηγούνται της εποχής τους, επειδή ζουν στο παρόν.

Το καλό γούστο είναι το πρώτο καταφύγιο του μη-δημιουργού. Και το τελευταίο οχυρό αντίστασης του καλλιτέχνη.

Οι διαφημίσεις είναι ειδήσεις. Το πρόβλημα είναι ότι είναι καλές ειδήσεις. Για να εξισορροπηθεί το αποτέλεσμα και για να πουλάνε αυτές τις καλές ειδήσεις, οι εφημερίδες και η τηλεόραση είναι απαραίτητο να έχουν πολλές κακές ειδήσεις.

Ο πόλεμος δεν είναι τίποτα λιγότερο από επιταχυνόμενη τεχνολογική αλλαγή.

Το διαζύγιο μεταξύ ποίησης και μουσικής καταγράφηκε για πρώτη φορά στην τυπωμένη σελίδα.

Ο μορφωμένος άνθρωπος γίνεται εύκολο θύμα της προπαγάνδας… Δεν μπορείτε να κάνετε προπαγάνδα σε έναν πρωτόγονο ιθαγενή. Μπορείτε να του πουλήσετε ρούμι και μπιχλιμπίδια, αλλά δεν μπορείτε να του πουλήσετε ιδέες.

Ο προϊστορικός άνθρωπος–τροφοσυλλέκτης επανεμφανίζεται σήμερα ως πληροφοριοσυλλέκτης. Σε αυτόν τον ρόλο, ο ψηφιακός άνθρωπος δεν είναι λιγότερο νομάς από τους παλαιολιθικούς προγόνους του.